fbpx

צוואה בחיים דוגמה

צוואה בחיים דוגמה | צוואה החיים משרד הבריאות | צוואה בחיים נוסח

צוואה בחיים דוגמה: ישראל ישראלי, אדם כמו כולם, במצב בריאותי תקין, מאמין כי אין ערך לחיים בהם המטופל תלוי בטיפולים רפואיים ומכשירים, אינו מתקשר עם הסביבה ואינו יכול ליהנות מהחיים. בחייו יצא לו לראות מקרים שכאלו, בהם גם סבו עלו השלום אשר בילה את חודשי חייו האחרונים מרותק למיטה ומחובר למכשירים. על פי אמונות של ישראל ישראלי, מצב שכזה רק גורם סבל לחולה וצער לבני המשפחה. מסיבה זו בחר להכין צוואה בחיים אשר תקבע את גורלו אם יעמוד בעתיד במצב שכזה.

צוואה בחיים דוגמה

צוואה בחיים דוגמה

טיפולים מאריכי חיים עלולים לגרום לסבל רב, גם עבור החולה וגם עבור בני משפחתו. מסיבה זו אנשים רבים מעדיפים לשלוט על חייהם ולהחליט מה יעלה בגורלם. צוואה בחיים דוגמה כפי שהזכרנו למעלה היא אינה מקרה יוצא דופן. אנשים רבים, בעיקר קשישים מתמודדים עם דילמות שכאלו.

חשוב להיות מודעים לזכויות שעומדות בפניכם והחוקים אשר מאפשרים לאדם להשפיע על קבלת טיפול רפואי (או אי קבלת טיפול רפואי) באותם מצבים עתידיים בהם לא יוכל להביע את דעתו.

צוואה בחיים נעשית על פי חוק החולה הנוטה למות, התשס“ו, 2005. החוק מגדיר את המצב ”חולה הנוטה למות“. מצב זה מתייחס לחולה שרופא מומחה קבע שהוא חולה במחלה חשוכת מרפא ושנותרו לו לכל היותר 6 חודשים לחיות, גם בהינתן הטיפול הרפואי. בהתאם לחוק זה לכל אדם יש את הזכות לסרב לקבל טיפול רפואי, במידה והוא מוגדר כחולה הנוטה למות.

החוק מאפשר לכל אדם לקבוע את גורלו עוד בהיותו בריא. באמצעות הכלי המשפטי שנקרא צוואה בחיים האדם יכול להביע את רצונו לגבי טיפול רפואי עתידי במידה ויגיע למצב זה כאשר הוא אינו מסוגל להביע את דעתו.

צוואה בחיים משרד הבריאות

צוואה בחיים לעומת ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי אחר אשר נועד לתת מענה למצבים דומים. אך ישנו הבדל בין צוואה בחיים לבין ייפוי כוח מתמשך ולמעשה אין סתירה ביניהם.

ישנם 3 הבדלים מהותיים בין ייפוי כוח מתמשך לבין צוואה בחיים:

ייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף במידה והאדם מגיע למצב שבו אינו יכול לגבש או לקבל החלטות. הייפוי שנעשה בהיותו כשיר מסמיך אדם או קבוצת אנשים לקבל את ההחלטות בשבילו ובעצם מעניק להם את הסמכות להחליט עבורו. צוואה בחיים מכתיבה הוראות מדויקות לפי רצונו של המצווה.
אדם יכול לחיות במשך שנים רבות גם לאחר שייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף. לדוגמה בחור צעיר שנפגע בתאונת דרכים אשר גרמה לו פגיעה אשר פגעה בכשירותו לקבל החלטות, אך אינו מוגדר כחולה הנוטה למות.
ייפוי כוח מתמשך אינו מוגבל אך ורק לנושאי בריאות, ניתן לכלול בו היבטים שונים כמו למשל הסמכות לקבל החלטות לגבי הרכוש.

 

צוואה בחיים משרד הבריאות

הדרישה המרכזית של החוק היא שהחולה ימלא את הטופס הדרוש בעודו במצב שמוגדר ’כשיר‘. כלומר כאשר מצבו הרפואי והמנטלי מאפשר לו לגבש רצון ולהביע את דעתו. במידה ואדם לא מילא טופס זה, הרופאים נדרשים להמשיך בטיפולים הרפואיים עד למותו הטבעי. אנשים רבים, בהתאם לאמונתם, אינם מעוניינים להגיע למצבים שכאלו בהם כל קיומם תלוי במכשירים וטיפולים רפואיים ואין בהם שום אלמנט של איכות חיים.

מה קורה במידה וחולה נוטה למות לא הותיר צוואה בחיים?

על פי חוק החולה הנוטה למות לאדם חזקת הרצון לחיות, כלומר יש צורך להוכיח כי אינו רוצה לחיות. אם זה לא הוכח יש להמשיך בטיפולים.

צוואה בחיים יכולה למנוע הרבה דילמות מוסריות ושאלות משפטיות, אך במידה ואין צוואה שכזו ישנן כמה דרכים אחרות לפיהן ניתן לפעול:

הנחיות רפואיות מקדימות שהמטופל נתן בכתב.
החלטה של מיופה כוח שהוסמך לקבלת החלטות בעניין זה.
שילוב של השניים הקודמים, כלומר החלטת מיופה כוח המבוססת על הנחיות רפואיות מקדימות.
החלטה של ועדה מוסדית או ועדה מוסרית ארצית. החוק מגדיר באילו מקרים להם הסמכות.
עדויות ותצהירים של אנשים קרובים אל המטופל.

צוואה בחיים נוסח

צוואה בחיים היא בסופו של דבר מסמך משפטי, אך על מנת שיהיה בעל תוקף יש למלא אחר דרישות החוק. כמו כל מסמך משפטי, כדאי לעשות אותו באמצעות עורך דין מומחה. ההנחיות והשפה המשפטית לא תמיד ברורים לכולם, וכל טעות עלולה להחמיץ למטרה.

דגשים חשובים להכנת הצוואה:

כמו כל צוואה, גם הצהרה זו צריכה להיעשות מתוך רצון חופשי ללא שום סוג של לחץ וכפייה.
על המצהיר להיות בריא, צלול בדעתו ומודע למשמעות החתימה על ההצהרה.
יש צורך לחתום במעמד שני עדים שאינם בני משפחה. על העדים להיות בגירים.
אם ישנו חשש כי יוטל ספק ביכולותיו של המצווה להבין את המצב, רצוי לצרף חוות דעת רפואית מאותו היום המאשרת את צלילות דעתו של המצווה. חוות דעת זו תמנע בעיות בעתיד.
המצווה יכול לחזור בו ולבטל את הצוואה.

פעולות שאסור לבצע

למען הסר ספק, ישנן פעולות אסורות על פי חוק:

איסור המתה אקטיבית – לא ניתן לבצע פעולה רפואית שמטרתה היא המתה מכוונת של החולה, גם אם זו בקשה מפורשת וגם אם נעשית מתוך מטרה להקטין את סבלו.
איסור סיוע התאבדות – אין לבצע פעולה שיש בו סיוע להתאבדות.
איסור הפסקת טיפול רציף – ניתן להימנע מטיפולים כמו ניתוחים מצילי חיים, טיפולים כימותרפיים וכו‘. אך החוק אוסר על הפסקת טיפול רציף, כמו למשל ניתוק ממכשיר הנשמה.

 

לצורך עריכת צוואה בחיים, ייפוי כוח מתמשך או כל סיוע בהליכים הקשורים לנושא, אתם מוזמנים לפנות לאפרים קוליו, עורך דין לענייני משפחה.

צוואה בחיים נוסח

צוואה בחיים דוגמה | צוואה בחיים משרד הבריאות | צוואה בחיים נוסח

צוואה בחיים דוגמה
עורך דין לענייני משפחה אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. המשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – בתחום דיני משפחה וירושה. מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון .למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים.המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
דילוג לתוכן