fbpx

משמורת משותפת ומזונות

הנושא של משמורת משותפת ומזונות נמצא בשנים האחרונות בכותרות. הסכמי משמורת משותפת הפכו לדבר שכיח ומקובל בהסכמי הגירושין, והדבר מעורר שאלות לגבי נושא המזונות. כלומר עולה כאן השאלה האם המשמורת המשותפת מביאה בהכרח לביטול דמי המזונות (או הפחתתם), זאת מכיוון שההורים נושאים בנטל באופן שווה.

במאמר זה עורכת דין לענייני גירושין מסבירה את הנושא של משמורת משותפת ומזונות לאור פסיקת בע"ם 919/15.

מה זה משמורת משותפת?

כאשר ההורים מתגרשים, הילדים מבלים חלק מזמנם אצל האם וחלק מזמנם אצל האב. בעבר הנוהג המקובל היה שהילדים נשארו במשמורת האם, ורק חלק מהזמן בילו עם האב. כיום המגמה המקובלת היא משמורת משותפת. הסדר המאפשר לילדים ליהנות מנוכחות שווה של ההורים בחייהם. משמורת משותפת מעניקה לילדים את האפשרות לשמור על קשר הדוק עם שני ההורים, והיא תורמת ליציבות עולמם הרגשי. אין זה אומר בהכרח שישנה חלוקה מדויקת של זמני השהות שווה בשווה, ההורים יכולים להגיע להסדר לפי רצונם. אך הרעיון הכללי הוא ששני ההורים מעורבים במידה שווה בחיי הילד. והנגזרת של זה היא נטל שווה בהוצאות.

הסדר משמורת משותפת יצר מצב לא תקין בכל הנוגע למשמורת משותפת ומזונות. אבות רבים מצאו את עצמם במצב שהם גם נושאים בהוצאות הישירות על גידול הילדים, זאת מכיוון שמחצית מהזמן הם נמצאים איתם. אך גם משלמים מזונות לצורך כיסוי הוצאות הילדים. כלומר הם נגררים להוצאה כפולה. בשנים האחרונות חלו כמה שינויים בסוגיות אלו.

משמורת משותפת ומזונות

משמורת משותפת ומזונות

ישנו בלבול רב בקרב הציבור בכל הנוגע לתשלום המזונות בעת משמורת משותפת. ישנה סברה רווחת כי משמורת משותפת מביאה לביטול אוטומטי של המזונות המשולמים על ידי האב, בפועל זהו אינו המצב.

הרקע לבלבול הוא הפסיקה המהפכנית של בית המשפט העליון, הפסיקה הידועה בתור בע"ם 919/15. עד לפסיקה זו, כאשר בני זוג התגרשו, האב נדרש לשלם דמי מזונות עבור הילדים, זאת ללא תלות בתנאי המשמורת. במצב בו לאם הייתה משמורת מלאה על הילדים, היה בזה היגיון רב, הרי האם נושאת בעיקר ההוצאות על הילדים. אך בפועל נוצרו מצבים בהם הורים סיכמו על משמורת משותפת, והאב נאלץ לשלם דמי מזונות, למרות שבפועל נשא גם במחצית מההוצאות.

פסיקת  בע"מ 919/5 שינתה את התמונה ואימצה גישה של שוויון בנטל בין ההורים. על פי הפסיקה, כאשר הילד מגיע לגיל 6, ההורים חולקים את תשלום המזונות – כלומר יש לקחת בחשבון את זמני השהות של כל הורה עם הילד וגם את יחס ההכנסות של ההורים.

פסיקה זו סללה את הדרך לחישובי מזונות צודקים יותר, אך אין לטעות – אין פירושה של שהות משותפת ביטול דמי המזונות. על בית המשפט לשקול כל מקרה לגופו על פי הנסיבות הקיימות באותו המקרה. למעשה הפסיקה פתחה את הדלת לחישובי מזונות צודקים יותר גם במצבים בהם אין משמרות משותפת.

מזונות ילדים מתחת לגיל 6

מזונות ילדים מתחת לגיל 6

כאשר הילדים קטנים, מתחת לגיל 6, משמרות משותפת עלולה להיות בעייתית. ילדים בגיל הרך הם בעלי צרכים אחרים. הם זקוקים יותר לקרבה של האם והם יתקשו לישון ולנהל חיים תקינים בעת מעבר תכוף בין דירת האם והאב. לכן כאשר מדובר בילדים מתחת לגיל 6, בתי המשפט נוטים לקבוע משמרות מלאה עבור האם. ובהתאם לכך יש לשלם מזונות ילדים מתחת לגיל 6 בצורה מלאה. אך כאשר הילדים גדלים, ההורים יכולים להגיע להסכמות חדשות על משמורת משותפת.

במקרה של מזונות ילדים מתחת לגיל 6, האם מחויב בתשלום מזונות ללא קשר לזמני המשמורת והפרשי ההשתכרות בין ההורים. ההורים יכולים להגיע להסכמה על סכום המזונות, או להשאיר זאת לבתי המשפט אם אינם מצליחים להגיע להסדר.

עורכת דין גירושין
עורכת דין גירושין

עורכת דין גירושין

נמצאים בהליך גירושין, חשוב לפנות לעורך דין או עורכת דין גירושין על מנת לקבל את הסיוע המשפטי. באמצעות עורך דין משפחה ניתן להסדיר את כל הסדרי המשמורת והמזונות, ולערוך הסכם גירושין בהסכמה. זהו תמיד המצב האידאלי. אם לא תגיעו להסכמה, בתי המשפט יעשו זאת עבורכם, אך יש לכך מחיר. מאבקי גירושין בבית משפט פוגעים בסופו של דבר בילדים, והם גם ארוכים ויקרים.

אל תהססו לפנות אלינו!

כתובתינו:  רח’ דוד סחרוב 22, ראשון לציון

הוראות הגעה למשרדינו תוכלו למצוא בגוגל מפות.

עורכת דין לענייני גירושין
עורכת דין לענייני גירושין
עורך דין לענייני משפחה אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. המשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – בתחום דיני משפחה וירושה. מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון .למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים.המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
דילוג לתוכן