fbpx

מס על ירושה

באופן מפתיע בישראל אין מס על ירושה, אך בנסיבות מסוימות יורשים עשויים לשלם מס. ולכן גם כדאי להתייעץ עם עורך דין ירושה. זהו אינו מס ירושה באופן ישיר, אלא מס הקשור למיסוי מקרקעין. על כך מייד נרחיב. אך לפני הכל סקירה קצרה של ענייני מיסוי הירושה בישראל.

מס על ירושה

במדינות רבות בעולם ישנו מס על ירושה. כמובן שלכל מדינה יש את מדיניות המס שלה, אך ברמת העיקרון זהו מס המוטל על כספים ונכסים העוברים בירושה. בדרך כלל המס הוא באחוזים מתוך כלל הירושה ותקף רק החל מסכום מסוים הנקבע בחוק.

בישראל כיום אין מס עיזבון, למרות שהנושא עומד מחדש על הפרק. בעבר היה בישראל מס ירושה, אך בשנת 1981 הוא בוטל. הסיבה העיקרית לביטול המס הייתה ההכנסות המעטות למדינה, אל מול העלות הגבוהה של ניהול גביית המס. למעשה לא רק בישראל בוטל המס, מדינות רבות החלו לבטל את המס הזה לפני כשני עשורים. אך עתה שוב הנושא עומד על סדר היום, גם בארץ וגם בעולם. חלק מזה נובע מתוך סיבות חברתיות השואפות לתקן בעיות של אי שוויון חברתי, אחרים מייחסים זאת לממשלות המחפשות אחר דרכים למלא את הגרעון התקציבי שנגרם בערבות מגפת הקורונה. מצד שני ישראל נחשבת כיום למקלט מס בכל הנוגע למסי עיזבון, דבר שהמדינה עשויה להרוויח ממנו בצורות אחרות.

מס על ירושה

ועדת בן בסט

במאי 2020 הגישה את מסקנותיה ועדת בן בסט, הועדה הציבורית לרפורמה במס הכנסה. הוועדה המליצה על השבת מס העיזבון, והעלתה 3 נימוקים להצדקת המס:

  1. ההכנסה מגדילה את הכנסתו ורווחתו הכלכלית של היורש, ולכן יש למסות אותה בדומה לכל הכנסה אחרת.
  2. לצמצם את העברת אי השוויון בין דורות ולהגדיל את שוויון ההזדמנויות בחברה.
  3. תיקון אי שוויון הנגרם בצורת המיסוי הקיימת בין אנשים שמוכרם את דירתם לאחר עליית ערכה, לבין אלו שגרים בה עד יום מותם.

ועדת בן בסט המליצה על מס ירושה בסך 10% על ערך העיזבון נטו. כמו כן היא המליצה על ניכוי של 2 מיליון ש“ח עבור מי שירש את עיזבונו של בן זוגו, סכום אשר ינוכה מהעיזבון בחישוב המס, בעת פטירת בן הזוג השני.

המלצות הוודעה בנוגע ל מס על ירושה לא התקבלו, ונכון להיום אין מיסוי על ירושה בישראל. אך לאחרונה הנושא חוזר לכותרות וישנם רבים הקוראים להטלת המס. אחת הסיבות שהעלתה מחדש את הנושא לכותרות היא פרסום ירושת המיליארדים של התעשיין מיכאל שטראוס. על פי הערכות, אילו מסקנות ועדת בן בסט היו מיושמות, סכום המס שהייתה גורפת המדינה היה עומד על כ 300-400 מיליוני שקלים.

אז יש או אין מס עיזבון בישראל?

למרות שאין מס עיזבון בישראל, יתכן כי תאלצו לשלם מסים על פי חוק המקרקעין. על פי חוקי המקרקעין בישראל יש לשלם מס בעת מכירת נכס, אך לא במקרה של ירושה – זאת מכיוון שבירושה אין עסקת מכר. אך כאשר היורשים מחליטים לחלק את הנכס בצורה שונה מזו הקבועה בירושה, לצורך העניין זוהי עסקת מקרקעין המחויבת במס.

האם ניתן להתחמק מתשלום המס? עלינו לכבד את החוק ולשלם את המסים המוטלים עלינו על פי חוק. אך מצד שני החוק גם מעניק לנו אפשרויות שונות, הדורשות תכנון ומחשבה. באמצעות תכנון נכון של חלוקת הירושה ניתן להימנע מתשלומי מסי המקרקעין. וזוהי הסיבה מדוע חשוב לפנות לעזרתם של עורכי דין ירושה.

באמצעות תכנון נכון ניתן למצוא פתרונות אשר ימנעו את אותה חלוקה חדשה בין היורשים. ניתן לעשות זאת לפני ואחרי פטירת המנוח. בטרם פטירת המנוח ניתן לשבת עם עורך דין לענייני ירושה ולבצע את תכנוני המס האידאליים, ובהתאם לכך המצווה יכול לתכנן את צוואתו. אפשרות אחרת היא לערוך הסכם בין יורשים לאחר הפטירה.

הסכם בין יורשים הוא הסכם הנערך רק בין היורשים, כלומר אין צדדים נוספים, אך הוא אינו חייב לכלול את כל היורשים. את ההסכם יש לערוך בטרם חולק העיזבון בפועל והחלוקה חייבת להיות מנכסי העיזבון בלבד.

עורכי דין ירושה

עורכי דין ירושה

אז אמנם אין מס ישיר על הירושה, אך אתם עשויים למצוא את עצמכם משלמים מסי מקרקעין. במידה ותרצו לחלק את הנכסים בצורה שונה, חשוב שתמהרו לפנות ל עורך דין מומחה לירושות על מנת לערוך הסכם בין יורשים. תכנון נכון יאפשר לכם להימנע מתשלום של סכומי מס גבוהים מאוד.

זקוקים לעריכת הסכם בין יורשים? אתם מוזמנים לפנות למשרדינו. כאן תוכלו לקבל את כל השירותים הקשורים לצוואות וירושות. משירות עריכת צוואה, ועד פתרון סכסוכים וסוגיות מס מורכבות הקשורות לירושה.

הוראות הגעה למשרדינו בגוגל מפות

מס על ירושה
עורך דין לענייני משפחה אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. המשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – בתחום דיני משפחה וירושה. מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון .למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים.המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
דילוג לתוכן