fbpx

איך מתחלקת ירושה

כאשר אדם נפטר נשאלת השאלה מה עולה בגורל עיזבונו, כלומר איך מתחלקת ירושה. שאלה שאליה מתלוות סוגיות משפטיות שונות ולעתים גם מאבקים בין יורשים. חוק הירושה (תשכ“ה 1965) הוא החוק המסדיר את כל הסוגיות המשפטיות וההליכים השונים. זהו החוק המעניק תשובות לכל המקרים השונים של ירושות.

ישנם שני מצבים שונים, האחד הוא ירושה על פי צוואה והשני הוא ירושה על פי דין. המקרה הראשון הוא המקרה שבו אדם כותב צוואה ולאחר מותו עיזבונו מחולק לפי רצונו כפי שהגדיר אותו בצוואה. המקרה השני הוא המקרה שבו ישנה ירושה ללא צוואה, כלומר כאשר המנוח לא הותיר אחריו צוואה.

ירושה על פי דין

ירושה על פי דין

כאשר אדם נפטר ולא הותיר אחריו צוואה יש להגיש בקשה ל צו ירושה אל הרשם לענייני ירושות, בהמשך נפרט על ההליך. במידה והבקשה תקינה, תוך 40 יום יינתן צו הירושה. אך מי קובע מי הם היורשים?

במקרה שכזה ברירת המחדל היא עקרונות החלוקה של חוק הירושה. חוק זה מגדיר למי יחולק הרכוש וכיצד הוא יחולק. על פי החוק יורשים על פי דין הם:

1) מי שהיה במות המוריש בןזוגו;

(2) ילדי המוריש וצאצאיהם, הוריו וצאצאיהם, הורי הוריו וצאצאיהם

  • בת/בן זוג – אלו שהיו נושאים במועד הפטירה או קיימו משק בית משותך במועד הפטירה (ידועים בציבור).
  • ילדי המוריש – מבחינת החוק ילדיו של הנפטר כוללים גם ילדים מאומצים, ילדים שנולדו מחוץ למסגרת הנישואין וגם ילדים שנולדו עד 300 יום לאחר פטירתו.

איך מתחלקת ירושה

איך מתחלקת ירושה

סעיף 12 לחוק הירושה קובע את סדר הירושה. ילדיו של היורש קודמים להוריו והורי הוריו. לכן הירושה מתחלקת בין בת/בן זוגו לבין ילדיו. במידה ואין ילדים, הוריו ירשו את החלק המיועד לילדים. במידה ולא נותרו הורים אלו אחיו ואחיותיו אשר יורשים את חלק הילדים. אם אין אחים ואחיות היורשים הם הסבים והסבתות משני צידי הוריו.

סעיף 13 קובע את החלוקה השוויונית. מחצית לבני זוג ומחצית לילדים המתחלקים שווה בשווה. ואותה חלוקה שיוונית מתקיימת גם במצבים המתוארים בסעיף 12 בהתאם.

סעיף 14 דן בחליפים של היורש. כלומר זכויות ירושה העוברות לילדי היורשים במידה והיורש הטבעי נפטר. הוראות אלו אינן חלות כאשר נותר בן/בת זוג, הורים או הורי הורים.

בסעיף 11 לחוק נמצא הוראות הקובעות את אופן החלוקה בין בן/בת הזוג לבין היורשים האחרים ב ירושה על פי דין. ההוראות מעניקות זכות מצומצמת מותנית עבור מי שאינו ילד, נכד או הורה של המנוח. ישנה התייחסות ספציפית לדירה; במידה ובת/בן הזוג גר עם המנוח במשך שלוש שנים או יותר (נכון למועד הפטירה) בדירה הכלולה בעיזבון, הוא/היא זכאים לדירה.

לגבי חלוקת הירושה בין אחים, כלומר ילדיו של הנפטר, חצי מהעיזבון הולך לבת/בן הזוג והחצי השני מתחלק בין האחים. במידה ולנפטר אין צאצאים, ⅔ עבור בת/בת הזוג והשליש הנוסף לאחיו של הנפטר.

שימו לב שישנן הוראות מיוחדות לגבי ירושה של משק חקלאי, לא נתייחס לנושא במאמר זה.

לגבי רכוש שאינו חלק מעיזבונו של המנוח כמו למשל כספי ביטוחים וקופת תגמולים, אם לא הוגדר אחרת הם יחולקו למוטבים בפוליסה ולא יחולקו על פי הוראות חוק הירושה.

ירושה ללא צוואה

צו ירושה

על מנת להתחיל בהליך של ירושה על פי דין יש להגיש בקשה ל צו ירושה. את הבקשה מגישים לרשם הירושות. ניתן לעשות זאת באמצעות טופס מקוון או טופס ידני. לא חלה חובה להיעזר ב עורך דין ירושות, אך זה מומלץ. אם נעזרתם בעורך דין יש לצרף לבקשה ייפוי כוח.

  • כאשר המוריש הוא בעל תעודת זהות ישראלית ונפטר בארץ, אין צורך בתעודת פטירה. במידה והוא בעל ת.ז. ישראלית אך נפטר בחו“ל, יש קודם כל לעדכן את מרשם האוכלוסין. במידה ואינו בעל ת.ז. ישראלית יש צורך בתעודת פטירה מאומתת. במידה וישנה בעיה להשיג תעודת פטירה יש צורך להגיש בקשה להוכחת מוות בדרך אחרת.
  • מגיש הבקשה צריך ליידע את כל היורשים ולהציג אישור שעשה זאת. ניתן לעשות זאת בדואר רשום ולהציג אישור על משלוח ההודעה. לחלופין ניתן להציג אישור על כך שהמבקש הודיע ליתר היורשים באופן אישי.
  • יש לשלם את האגרה ואת דמי הפרסום ולצרף אישור תשלום.
  • במידה ואחד היורשים מעוניין לוותר על חלקו בצוואה יש צורך לצרף תצהיר הסתלקות חתום ומאומת על ידי עורך דין.

הליך זה מתייחס למקרה של ירושה ללא צוואה. במידה ומדובר ב ירושה על פי צוואה יש להגיש בקשה לקיום צו ירושה. זהו הליך אחר.

צו ירושה

ירושה ללא צוואה

לאחר שהסברנו איך מתחלקת ירושה כאשר אין צוואה, רצוי להזכיר שזהו אינו ההליך הרצוי. לאדם יש את הזכות לחלק את עיזבונו לפי רצונו ובכפוף לחוק והמוסר. חוק הירושה קובע דיני חלוקה המשמשים כברירת מחדל. בפועל יתכן שאדם מעוניין בחלוקה אחרת, כולל הורשה לאנשים שאינם קרובי משפחה או גופים ומוסדות. למשל יתכן כי אדם ירצה להוריש לגוף מחקר, מוסדות דת או כל גוף אחר. רק באמצעות ירושה על פי צוואה ניתן לבצע זאת.

ירושה על פי צוואה

על מנת להבטיח כי עיזבונכם יחולק על פי רצונכם ולא על פי חוק הירושה, מומלץ לפנות ל עורך דין צוואות ולערוך צוואה. צוואה היא עניין רציני וכל טעות או ספק יכולים להיות פתח למאבקים משפטיים וביטול צוואה על ידי בית המשפט. זהו בוודאי מצב שתרצו להימנע ממנו ולכן חשוב להיעזר בעורך דין מומחה לצוואת, לו יש את הכלים המשפטיים לחזק את מהימנות הצוואה.

ירושה על פי צוואה

איך מתחלקת ירושה
עורך דין לענייני משפחה אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. המשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – בתחום דיני משפחה וירושה. מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון .למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים.המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
דילוג לתוכן